W/ UNR och Nordiska rådet i Sveriges riksdag

unr_sthlmStockholm har visat sig från sin bästa sida (soligaste åtminstone) under de senaste dagarna. Själv har jag mest suttit inomhus. I dagarna har nämligen Ungdomens Nordiska råd (UNR) och Nordiska rådet varit på besök i stan.

Så ett mindre roligt konstaterande: Finland har under de senaste veckorna skakats av ett mord med nazistiska förtecken. 28-årige Jimi Karttunen misshandlades till döds på öppen gata i Helsingfors av nynazister från Finska motståndsrörelsen. I landet har det hållits flera manifestationer mot politiskt våld och för yttrandefrihet. Vi i UNR har därför enats om ett uttalande på detta tema, där vi kräver ett tydligt ledarskap mot de krafter som använder våld som ett politiskt vapen. Detta uttalande finns att läsa här.

I måndags fick vi lyssna till en intressant paneldiskussion om Norden som en samlad ekonomi. I de nordiska länderna bor det sammantaget 25 miljoner människor som alla verkar på denna marknad. Norden är faktiskt världens tolfte största ekonomi, om man slår samman de enskilda ländernas BNP. Nordens betydelse som en stark aktör i världsekonomin lär öka under de kommande åren.

annika_soder

Kabinettssekreterare Annika Söder (S) i panelen

I mitt utskott har jag lagt fram en UNR-resolution på temat demokratisk digitalisering. Det är viktigt att den personliga integriteten värnas när känsliga uppgifter blir lagrade på digitala plattformar. Du kan läsa texten i sin helhet på den här länken. Resolutionen togs emot väl i utskottet och det är ju alltid roligt.

Peace out,

Carl Olehäll