Vi måste gripa in till människovärdets försvar

presidietKDU:s förbundspresidium Sara Skyttedal, Christian Carlsson och Hugo Fiévet skriver i tidningen Dagen om förföljelsen av kristna.

”Det krävs nu att världens demokratier agerar. Vi får inte tiga inför det som håller på att hända. På alla nivåer måste utvecklingen mötas. EU, FN och Sverige som land måste göra aktiva insatser för att öka respekten för religionsfriheten i världen. Vi måste utöva påtryckningar mot de länder där de kristna minoriteterna är som mest utsatta som i Egypten, Syrien och Irak. Detta kan ske både via diplomati och med hjälp av biståndet.

USA har dessutom nyligen inlett militära aktioner mot IS i Irak. Det är sorgligt att situationen kräver det, men i den akuta situationen är det nödvändigt och KDU välkomnar därför insatserna. Vid behov bör också andra länder, även Sverige, sluta upp militärt till stöd för de som förtrycks i regionen. IS militära framgångar är ett allvarligt hot som måste bekämpas och deras bestialiska terror måste stoppas. Vi människor har ett moraliskt ansvar också för våra medmänniskor i andra länder.”