”Vi kan göra Sverige friare, tryggare och starkare”

Det är uppenbart att staten inte längre klarar av sina mest grundläggande uppgifter och att landets rödgröna regering inte har politiken att vända trenden. Vad som nu behövs är en vassare politik som stärker familjerna, pensionärerna, sjukvården och försvaret, skriver Christian Carlsson, KDU.

Sverige håller på att förändras. Med den rödgröna regeringen går utvecklingen åt fel håll. Skattetrycket ökar och valfriheten för vanliga familjer minskar. Samtidigt kämpar många äldre hårt för att få sin ekonomi att gå ihop.

Människor känner sig inte längre trygga med att polisen kommer när man ringer, vårdköerna växer och försvaret kan inte försvara vårt land. Omfattande invandring har dessutom lett till ett växande utanförskap som måste brytas.

Det är uppenbart att staten inte längre klarar av sina mest grundläggande uppgifter, men trots det envisas den rödgröna regeringen med att höja bidrag och ständigt tillföra nya offentliga åtaganden till den stora välfärdsstaten. Allt på skattebetalarnas bekostnad. Det fungerar inte.

Sverige behöver snarast en borgerlig regering med en ny politik och KD skulle kunna vara det parti som, med den vassaste politiken för ett tryggare Sverige, ger svenska folket hoppet och framtidstron tillbaka. En röst på KD ska vara en röst för ett tryggare Sverige.

Sänk skatten – starkare familjer. Vi behöver för det första reformera arbetsmarknaden så att fler barn får se sina föräldrar gå till jobbet, men också sänka skatten så att den som arbetar och gör rätt för sig får behålla mer av sin lön. Verklig trygghet handlar om att få stå på egna ben, bygga upp ett sparande och planera framtiden med den man älskar.

KD borde därför fortsatt arbeta för sänkta skatter för vanliga familjer som jobbar och för minskade marginalskatter. Samtidigt är det rätt att KD vill sänka skatten för landets pensionärer. Sveriges äldre, de som har byggt vårt land, förtjänar respekt men också rättvis beskattning och en värdig vardag.

Bra sjukvård för hela landet – förstatliga sjukvården. I dagens Sverige finns inte alltid sjukvården där när man behöver den, vårdköerna växer och vården håller inte lika god kvalitet över hela landet. Det duger exempelvis inte att sannolikheten att upptäcka lungcancer i ett tidigt skede i Västmanland eller Västernorrland är ett fall av tre, men bara ett fall av tio i Värmland. Det är ett välfärdssvek.

Det ska inte spela någon roll var i landet man bor för vilken kvalitet på vården man får. Vårdköerna måste kapas och sjukhusvården förstatligas – landstingen har spelat ut sin roll.

Fler poliser – hårdare straff. Vi ska ta tillbaka tryggheten i våra bostadsområden. Kvinnor ska kunna gå hem sent utan att behöva vara rädda för att utsättas för brott och polisen ska komma när man ringer. Det ska gälla i hela landet. Den som väljer att begå brott ska dessutom dömas till rättvisa straff som ger brottsoffret upprättelse.

KD föreslår därför 10 000 fler poliser och hårdare straff för vålds- och sexualbrott. Det är bra att fler nu vill avskaffa ungdomsrabatten, men fler straffrabatter behöver slopas för att vi ska få en rättspolitik med rättvisan i fokus. KDU anser exempelvis att dagens mängdrabatt som brottslingarna får ska avskaffas och att återfallsförbrytare som döms för samma typ av brott för tredje gången automatiskt ska dömas till brottets maxstraff.

Begränsad invandring – inför asylkvotsystem. För att Sverige ska vara tryggt behöver invandringen vara begränsad och anpassad efter förmågan att ta emot och integrera människor. Det är en anledning till varför vi behöver övergå till ett asylkvotsystem, men dagens asylsystem är dessutom omoraliskt. Det premierar den som har råd att betala smugglare dyrt för att själv sedan riskera livet på Medelhavet. Den som är kvinna, fattig, gammal eller sjuk blir oftast kvar i flyktinglägren.

Ett asylkvotsystem skulle innebära att vi i Sverige stänger de illegala vägarna. Vi skulle då själva avgöra hur många flyktingar vi ska ta emot, samtidigt som vi skulle kunna öppna möjligheten att söka asyl från hemlandet. Incitamenten för dödsresorna över haven skulle minska, och hjälpen skulle kunna gå till de som mest behöver den. Kristdemokraternas partigrupp i Europaparlamentet (EPP) förespråkar ett liknande system och vi i Sverige skulle behöva följa efter för att få till stånd en mer ansvarsfull migrationspolitik.

Sverige är värt att försvara – stoppa terrorismen. Sverige är värt att försvara. KD behöver därför fortsätta arbetet för fördubblade försvarsanslag, värnplikt och svenskt medlemskap i Nato, men också intensifiera kampen mot islamistisk terrorism så att vi åter kan känna oss trygga på våra gator.

De som på olika sätt stödjer eller strider för Islamiska staten (IS) ska kunna dömas för landsförräderi, förlora medborgarskapet och utvisas från Sverige. Myndigheterna behöver dessutom ges i uppdrag att stoppa finansiering av moskéer och föreningar från utländska regimer och organisationer som kan bidra till radikalisering, våld och terror.

Svenska folket förtjänar att åter få känna både hopp och framtidstro. När otryggheten sprider sig behövs nu därför en kristdemokrati som är starkare än någonsin för att försvara de goda värderingar som har gjort landet starkt. Sverige kan bli tryggare, Sverige ska bli tryggare.

Christian Carlsson
Kristdemokratiska Ungdomsförbundet