Svikna löften från den rödgröna regeringen

KDUsara_vit:s förbundsordförande Sara Skyttedal kommenterar den rödgröna regeringens svikna löften.

”Det blir nu allt tydligare vilket kaos den rödgröna regeringen skapar. Svikna löften och dubbla budskap är vad som präglar vänsterpartiernas Sverige. Under de två veckor som Stefan Löfvens regeringen suttit vid makten har man lyckats göra helomvändningar vad gäller kärnkraften, Bromma flygplats och förbifart Stockholm. Vänsterpartiet tilläts också diktera villkoren i uppgörelsen kring vinster i välfärden. Valfriheten kommer nu att kraftigt begränsas.

I valrörelsen var Alliansen tydlig med att svensk ekonomi befinner sig i ett svårt läge och återhållsamhet kommer att krävas under kommande mandatperiod. Magdalena Andersson var då kritisk till att Alliansregeringen inte fört en tillräckligt stram ekonomisk politik, trots att Sverige har bland Europas starkaste statsfinanser. Att komma tillbaka till överskott senast 2018 var tidigare Anderssons budskap. Nu tycks dock Andersson ha ändrat sig och vips fick hon fram 25 miljarder kronor i reformutrymme. Målet om överskott skjuts fram till 2020 med motiveringen att det vore ´olämpligt´ att sikta mot överskott tidigare. Ytterligare ett sviket löfte från Socialdemokraterna.

Tyvärr kommer inte detta som någon överraskning. De rödgröna partierna kom till makten utan att på något sätt ha förberett sig för att ta ansvar för Sverige. Det vi från Alliansen varnade för är nu ett faktum. När de rödgröna partiernas önskelistor ska uppfyllas blir en svajig och oansvarig politik resultatet. Detta är mycket beklagligt och utgör en stor risk för vårt land.”