”Skylta med landskapen!”

Landskapet Skåne ligger helt och hållet inom länet Skånes gränser.

Sedan 1800-talets nationalromantik har landskapen varit viktiga för oss som bor i Sverige. Före 1997 identifierade inte den som bodde i Perstorp sig som tillhörig Kristianstad län och Svedalabon inte som tillhörig Malmöhus dito. Man var kort och gott skåning, oavsett i vilket av de två länen man bodde.

Alla har inte den här lyxen, men landskapsidentiteten sitter där fullt och visst. Den som bor i Hunnebostrand bor inte i västra delen av Västra Götalands län utan i Bohuslän. Den som bor i skogen utanför Nybro identifierar sig inte med Kalmar län utan som smålänning. I Funäsdalen är man härjedaling, inte Jämtlands länsbo.

Vi i Sverige skyltar gärna med vår landskapstillhörighet. Ändå har inte landskapet fått några skyltar. Vi sätter upp brunvita vägmärken för områden som Glasriket, södra Ölands odlingslandskap och trakten för Heliga Birgitta. Men varför ska inte Bohuslän, Småland, Härjedalen, Uppland, Närke med flera landskap få sina skyltar?

Landskapen är viktiga för oss, de är en självklar del av vad vi lär oss om Sverige i skolan och vi känner ofta till dem bättre än våra län. Kristdemokratiska ungdomsförbundet tycker det är dags att vi även i vägskyltarna lyfter fram dem. Ändra vägmärkesförordningen så att vi kan se när vi lämnar Skåne och kör in i landskapet Småland.

Adam Davidsson
Landsbygdspolitisk talesperson