Sara Skyttedal föreslås som ny KDU-ordförande

En enig valberedning presenterade idag Sara Skyttedal som förslag till ny förbundsordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet (KDU).

– Sara har varit aktiv i KDU i över ett decennium och är en väldigt omtyckt del även av den nuvarande förbundsledningen. Vi är övertygade om att det är just Sara Skyttedal som är mest lämpad för att leda förbundet in i valåret, säger valberedningens ordförande Dag Elfström.

Sara Skyttedal är 26 år gammal och bor i Stockholm. Hon arbetar idag med kommunikation på Kristdemokratiskt Internationellt Center(KIC). Sara Skyttedal har tidigare studerat statsvetenskap och idéhistoria vid Stockholms Universitet och bland annat jobbat med opinionsbildning och försäljning.  Hon har under sin tid i förbundsstyrelsen arbetat mycket med rättspolitiken likväl som jämställdhetsfrågor men också haft huvudansvar för förbundets internationella åtaganden.

– Jag vill få förmånen att leda ett vasst KDU i den kommande valrörelsen. Borgerligheten saknar självförtroende och har brist på idéer. Samhällsutmaningarna är dock kvar. Min avsikt är att driva ett förbund som inte skäms för att vara borgerliga, som står upp för sina åsikter och som tar plats i debatten, säger Sara Skyttedal.

För att skapa ett vinnande lag föreslår valberedningen också Christian Carlsson, 26 år, till förste vice ordförande och Hugo Fiévet, 23 år, till 2:e vice ordförande.

Christian Carlsson är en riktigt arbetshäst som sysslat mycket med organisationsfrågorna i förbundsstyrelsen. Han är en stor anledning till att förbundets verksamhet fungerar så väl ute i distrikten. Hugo Fiévet är en mycket kunnig ung akademiker som behövs för att bibehålla förbundets ideologiska egg. Vi känner oss övertygade om att Sara, Christian och Hugo tillsammans utgör ett mycket slagkraftigt presidium, avslutar Dag Elfström.

För mer information:

Kalle Bäck Generalsekreterare kalle@kdu.se 08-723 25 32 Tel: 0765272532