”Rätten att välja skola hotas”

IMG_9091

”Regeringen dansar efter vänsterdebattörernas pipa till tonerna av en nedmontering av rätten att välja skola”, skriver Christian Carlsson på nwt.se

Sverige styrs i dag av en rödgrön regering och det märks genom att rätten att välja skola är hotad. Redan inför valet förra året stod det klart att vänsterdebattörer försökte använda flumskolans misslyckanden med sjunkande studieresultat som argument för att avskaffa det fria skolvalet. Det gjorde man trots att bl a en studie från Reforminstitutet visat att kommuner där reell valfrihet råder och det finns många olika skolor tenderar att ha bättre skolresultat.

Vi kristdemokrater har varnat för att ett avskaffande av det fria skolvalet och en tillbakagång till närhetsprincipen skulle vara förödande. Ett sådant beslut skulle låsa fast unga människor i utanförskapsområden. Den elev som tycker att den lokala skolan har brister kan, än så länge, söka en utbildning i en annan stadsdel, en annan kommun eller på en friskola. Så ska det fortsätta att vara. Det fria skolvalet och rätten att välja en friskola är viktigt också därför att det gör att fler finner en skolform som passar.

Trots vikten av det fria skolvalet och rätten att själv få välja skola står det klart att den nya regeringen trollbundits av sina mer radikala anhängare. Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) och resten av regeringen dansar nu efter vänsterdebattörernas pipa till tonerna av en successiv nedmontering av rätten att välja skola.

Först ut var civilminister Ardalan Shekarabi (S) och Jonas Sjöstedt (V) som den 5 mars deklarerade att den rödgröna regeringen efter överenskommelse med Vänsterpartiet gett en utredare i uppdrag att ”starkt begränsa möjligheterna att dela ut vinst”. Det skulle gälla skolföretag och andra som utför värdefulla välfärdstjänster. Problemet är bara att vi som gillar valfrihet inser att en politik för välfärdsföretagande där möjligheten att göra vinst i princip försvinner medan möjligheten att göra förlust finns kvar, skrämmer bort många seriösa aktörer och hotar de privata friskolornas existens. Det inser den rödgröna regeringen också, men för dem är det inte ett problem om svenska elever får färre skolor att välja mellan.

Nästa steg i regeringens friskolefientliga politik togs den 1 april. Utbildningsministern presenterade då ett tilläggsdirektiv till skolkostnadsutredningen om att utreda ett kommunalt veto mot nyetableringar av privata friskolor. Det är bara att beklaga att regeringens besked inte var ett dåligt aprilskämt. Frågan som måste ställas är nämligen hur mycket som kvarstår av det fria skolvalet om rödgröna politiker i vänsterstyrda kommuner ges frikort att stoppa varje privat friskoleetablering eller om de vinstdrivande friskolorna tvingas bort?

Vårt besked till utbildningsminister Gustav Fridolin är att vi kristdemokrater inte kommer att acceptera en ordning där vänsterpolitiker av ideologiska skäl tillåts bestämma vilka skolor som elever ska ha rätt att välja mellan. Elever i hela landet ska ha möjlighet att hitta en skolform som passar och friskolor som lever upp till kvalitetskraven ska självklart få erbjuda undervisning, oavsett om det är fråga om privata eller ideella aktörer. Vi försvarar det fria skolvalet och vi står upp för elevers och föräldrars rätt att välja skola. Till skillnad från den rödgröna regeringen, är valfriheten i välfärden här för att stanna.

Christian Carlsson

Vice ordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet