Rapport från UNR och Nordiska rådet i Oslo

Den 17 april sammanträdde presidiet för Ungdomens Nordiska råd (UNR) i Oslo. Dagordningen var späckad och vi fattade många kloka beslut, bland annat om en kommunikationsplattform som ni snart får se mer av. Jag tror att många KDU:are kommer känna igen sig, om vi säger så.

Vi enades om ett uttalande, om förtroendet för politiker, som finns tillgängligt på den här länken. Jag kommer att komma tillbaka till den frågan i slutet av den här bloggposten.

Stortinget

Dagen därpå besökte vi utställningen på 22 juli-senteret i regeringskvarteret, som sattes upp till minne av offren för terrorattentaten i Oslo och på Utøya den 22 juli 2011. Det var en känslosam påminnelse om att vi aldrig får ta vår demokrati för given. Resten av dagen och dagen därpå ägnades åt partigrupps- och utskottsarbete, ett antal(!) seminarier om vikten av en välfungerande järnvägslinje mellan Oslo och Göteborg, samt en avslutande minisession. Allt detta skedde i det vackra norska parlamentet, Stortinget.

I Nordiska rådet bevakar jag Utskottet för tillväxt och utveckling för UNR:s del. När vi senast träffades i januari diskuterades frågan om ID-kontroller i Öresundsregionen flitigt bland politikerna på plats. Det fanns en vilja och en ambition hos våra folkvalda att göra sitt yttersta för att underlätta för arbetspendling och fritidsresande. De insåg allvaret i situationen och ville arbeta för att lösa problemen. ID-kontrollerna sågs som en högst temporär lösning som snart kunde ersättas med något bättre.

Nu har det gått tre månader sedan vi sågs sist. ID-kontrollerna är fortfarande kvar. Läget har inte förbättrats. Det händer inget. Det verkar som att politikerna har gett upp. Detta är givetvis något som UNR inte kan acceptera. I utskottet framförde jag därför en push från oss, att vi förväntar oss att de agerar. Illa kvickt.

UNR i Oslo

KDU förespråkar gemensamma nordiska gränskontroller mot Tyskland. Det är en av flera tänkbara lösningar för att avlasta mottagningssystemen. Att sätta en klaff på Öresundsbron är inte det. Om vi menar allvar med pratet om en gemensam, stark nordisk arbetsmarknad, måste vi också kunna leverera. Nordens medborgare förtjänar politiker som det är värt att ha förtroende för.

Carl Olehäll
Internationella utskottet