Rapport från Nordiska rådet på Färöarna

Som aktiv i Internationella utskottet har jag ofta hamnat på märkliga platser. Jag har sovit på märkliga ställen, ätit märkliga maträtter och debatterat de mest märkliga saker. Min senaste resa var dock ingen märklig tillställning. Jag har haft tre väldigt trevliga dagar tillsammans med Nordiska rådets utskott för tillväxt och utveckling på natursköna Färöarna.

21

Vi träffade utrikesminister Poul Michelsen, samtalade med lagtingets näringsutskott och åt middag i världens äldsta träbostad, från 1000-talet. Vi besökte arbetsgivarorganisationen och turistrådet. Vi lärde oss varför elproduktionen på Färöarna är så effektiv och varför arbetslösheten är så låg. Ja, kort och gott går det att konstatera att näringslivet i landet mår bra och detta märktes tydligt under vår vistelse där.

Och bäst av allt (beroende på vem man frågar): Vi trotsade vädret och hejade fram Island till kvartsfinal i Fotbolls-EM. Svallvågorna från Larsur Lagerbäckurs framgångar har visserligen nått längre än till Färöarna, men det råder inget tvivel om att temperaturen är högre uti kroppen på dessa longituder.

34

På Färöarna lever människor nära naturen. Det är just därför företagsklimatet är så gott och investeringsgraden så hög. Rätten att nyttja och förvalta naturresurser har gjort det färöiska samhället välmående och byggt upp en stabil grund för näringsliv och civilsamhälle. Denna rätt måste försvaras. Den är nämligen hotad, i det här fallet av miljörättsaktivister som motsätter sig Färöarnas rätt att bedriva småskalig fångst av grindvalar för icke-kommersiella syften.

Med anledning av detta skrev jag en debattartikel tillsammans med alla de sju politiska ungdoms-förbunden på Färöarna, som går att läsa här, om att Ungdomens Nordiska råd står bakom färingarnas krav på goda villkor för fångsten. KDU:s systerförbund Ung fyri Miðflokkin har lagt ner mycket tid på att artikeln skulle bli så bra som möjligt.

Ett enigt utskott ställde sig bakom artikeln. Det bådar gott inför framtiden; inte bara för lokalbefolkningen på Färöarna, utan även för ungdomars möjlighet att göra skillnad i politiken. Gå med i KDU och engagera dig i internationella frågor. Vem vet var du kommer hamna härnäst?

56

Carl Olehäll