Boka KDU-talare!

skaffa dig ett liv

Skaffa dig ett liv!

Vet du bättre än politiker hur du ska leva ditt liv? Vi är övertygade om det! Politiker ska inte välja åt dig, politiker ska ge dig bra förutsättningar att ta tillvara på just dina talanger och möjligheter så att du kan skaffa dig ett bra liv. För att du ska kunna skaffa dig ett bra liv är det viktigt att det finns en skola som ger dig bra förutsättningar. Vi tycker att alla ska ha rätt att fritt välja den skola som passar just honom eller henne bäst. Vi tycker också att skolan ska ge tydliga signaler genom tidiga betyg och att det ska råda arbetsro i skolan.

För att du ska kunna skaffa dig ett bra liv är det viktigt att du kan få ett jobb när du har pluggat klart. Därför måste det föras en politik för just fler jobb. Vi vill ha en fri arbetsmarknad med färre hinder och ett bättre företagsklimat. Det skulle göra det lättare för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden.

sara_1305                                                                 För att du ska kunna skaffa dig ett bra liv måste du kunna känna dig trygg. Unga människors drömmar och framtidstro riskerar att snabbt bytas ut mot en tillvaro präglad av psykisk ohälsa, rädsla och social oro efter att de blivit utsatta för brott. Vi vill därför att krafttag ska tas mot brottsligheten.

Vi gör allt för att ge dig verktygen för att du ska kunna skaffa dig ett bra liv. Men det är alltid du som är ytterst ansvarig för ditt eget liv. Därför säger vi ”Skaffa dig ett liv!” Ingen annan kommer att göra det åt dig

Sara Skyttedal, förbundsordförande KDU

SKOLA

”En skola med kunskap samt ordning och reda i fokus”

Skola

• Bättre uppföljning – fler nationella prov och tidigare betyg.

• Friskolor ska uppmuntras, inte motarbetas – valfriheten skapar mångfald!

• Nolltolerans mot mobbning – mobbaren ska var den som byter skola, inte den mobbade.

JOBB

”Ökad flexibilitet ger fler jobb åt unga”

Jobb

Stoppa diskrimineringen av unga – bort med turordningsreglerna i LAS!

• Jobba så mycket du vill med CSN – slopa fribeloppet!

• Gör det billigare att anställa – sänk arbetsgivaravgifterna!

LAG OCH ORDNING

”Lag och ordning måste råda i samhället – det ger trygga uppväxtvillkor

Lag och ordning

Ta krafttag mot ungdomsbrottsligheten – utred alla unga lagförbrytare!

Utgå från brottsoffrets perspektiv – strängare straff för vålds- och sexualbrott!

Fler poliser ökar tryggheten – dubblera antalet poliser!

Håller du med oss? Gå med i KDU!

tai iwin