bildspel_kduse_skla

KDU gillar valfrihet. Det finns andra som inte vill att du fritt ska få välja skola. Valfriheten är därför viktig att försvara, men det krävs mer för att få ordning på skolan. Resultaten i skolan har sjunkit under flera decennier. Det betyder att alla elever inte ges de förutsättningar som de borde få. Vi tycker att det är dags att ta itu med detta – på allvar. För det behövs bättre lärare. Duktiga lärare som är bra på att motivera, som kan sina ämnen och som skapar ordning och reda i klassrummen är vardagshjältar. Du förtjänar bättre lärare!

skolaKDU anser:

– Du förtjänar bättre lärare. Alla elever förtjänar bra lärare. Genom mer utbildning i ledarskap, ökade befogenheter och höjda krav på lärarutbildningen vill vi ge landets lärare auktoritet.

– Du ska ha rätt att välja skola. Unga har rätt att välja skola och utbildning. Fler ska ges stöd att välja en bra skola som passar just dem.

– Nolltolerans mot mobbing – också i praktiken. Många blundar för kränkningar och misshandel i skolan. Sådant ska dock alltid  anmälas. Mobbaren är den som ska behöva byta skola – inte den mobbade