Vissa saker kan inte köpas för pengar

Vem vill inte kunna köpa ett par nya jeans inför helgen, eller gå till frisören och snygga till sig? I sådana lägen är det bra att ha plånboken med sig, men det finns saker som inte kan köpas för pengar.

Att ha någon som lyssnar. Någon som ser dig, inte hur du ser ut eller vad du presterar i skolan. Känslan av trygghet och gemenskap är ovärderlig. Ofta är det de nära gemenskaperna och familjen som betyder allra mest för oss, och bland dessa så intar familjen en särställning.

Det finns en stark koppling mellan stabila familjer och trygghet under uppväxten. Den fungerande familjen är ett stöd på vägen mot vuxenlivet, och den viktigaste faktorn när det kommer till att välja bort kriminalitet och droger. KDU tycker att det är dags för en politik som stödjer familjen.

Staten kan inte lösa alla problem

Det finns en myt om att politikerna kan lösa alla problem. Man hoppas att unga ska sluta må dåligt genom att ungdomspsykiatrin får mer pengar och att ungdomars övergivenhet och ensamhet ska kunna botas genom att fler vuxna anställs i skolan.

Men alla problem kan inte lösas bara genom mer pengar. Ibland måste man försöka sig på den betydligt svårare uppgiften att förändra samhället. Till att börja med är det viktigt att hjälpa familjenatt själva klara av de problem som uppkommer i vardagen. För familjen spelar en avgörande roll i människors liv.

I Sverige har det på grund av socialdemokraternas dominans blivit så att många förväntar sig att staten ska lösa våra problem. Ett sådant klimat riskerar att leda till ett kallt samhälle där vi slutar att bry oss om varandra. För även om personalen kommer och ser till din släkting på sjukhuset, så värmer det lite extra när du själv kommer och hälsar på. Sverige behöver ändra inställning: solidariteten börjar inte i riksdagen, solidariteten börjar hos dig!

Håller du med oss? Gå med i KDU!