Vem blev nedslagen förra helgen? Vem var hon som våldtogs? Vem funderar på en power walk men stannar inne på grund av rädsla för överfall? Vi är många som känner någon som blivit utsatt för brott. Eller så har vi själva blivit det.

Mammor som förlorar sina barn. Killar som blir handikappade för resten av livet. Tjejer som överfallits och som aldrig kommer att kunna umgås med en man som vanligt igen. Elever som får stå ut med att ”jag ska döda dig” skriks i korridoren utan att någon reagerar.

Nu får det vara nog. Du och jag har rätt att gå ut på stan utan att behöva känna oss rädda. Du ska kunna gå genom skolan utan att någon tafsar på dig. Du har rätt att förvänta dig att någon säger ifrån när du blir hotad. Polisen ska komma när du ringer. Brotten ska utredas och brottslingar ställas till svars för sina handlingar.

Det finns de som glömmer bort brottsoffren. De ursäktar brottslingarna och skyller allt på ”samhället”. KDU kan aldrig acceptera det. Alla har ett personligt ansvar för det man gör. Det finns saker och ting som kan öka risken för att någon ska begå ett brott, men alla människor har i slutändan ett val. Den som begår ett brott har fattat ett beslut som hon också måste ta konsekvenserna av. Brottsoffret förtjänar upprättelse. Det handlar om rättvisa.

Du ska kunna vara trygg i skolan:
– Nolltolerans mot trakasserier,
mobbning och hot.
– Fånga tidigt upp unga på glid.
– Mobbaren ska få byta skola. Inte
den mobbade.

Du ska kunna vara trygg på stan:
– Fler patrullerande poliser och fler som utreder brott.
– Polisen ska komma när du ringer.
– Sätt upp kameror där brott ofta sker – Hårdare straff för vålds- och sexualbrott.

Du ska kunna vara trygg i hemmet:
– Stöd frivilligorganisationer som
hjälper utsatta unga.
– Underlätta familjernas ekonomiska situation
– Lärare och andra vuxna i omgivningen har ett ansvar att se och lyssna.

KDU kräver lag och ordning. Vi tycker inte att det ska behöva vara så svårt.

Tycker du som oss? Gå med i KDU.