Jämställdheten i Sverige är hotad. Den hotas från vänsterfeminister som genom kvotering är beredda att frångå principen om lika möjlighet oavsett kön. Detta i syfte att uppnå en slags falsk statistisk jämställdhet.

Vi i KDU menar att verklig jämställdhet istället handlar om respekt och lika möjligheter. Det borde därför också vara en självklarhet att kompetens och inte kön ska avgöra vem som får en utbildningsplats, ett jobb eller ett styrelseuppdrag. Kvotering är diskriminering och vi tänker därför fortsätta att stå upp mot vänsterfeminismen för att försvara verklig jämställdhet.

Feministerna utgör dock inte det enda hotet mot jämställdheten. Jämställdheten hotas också av islamism och hederskultur i våra förorter samt av personer som utsätter kvinnor för sexuella övergrepp. Dessa hot måste bekämpas med full kraft.

Överallt i världen där islamister ges inflytande ser vi hur friheten begränsas för kvinnor. I Egypten förespråkade islamistiska ”Muslimska brödraskapet” kraftfulla hinder mot kvinnors frihet att resa och att arbeta utan sin mans tillstånd. Våldtäkt legaliserades inom äktenskapet och de ville också förhindra kvinnor att få gifta sig med en icke-muslim. Inofficiellt sanktionerades kvinnlig könsstympning.

Vårt besked är tydligt. I Sverige är det enskilda människor själva som fattar beslut om man vill bära slöja eller vem man vill gifta sig med. Det ska dessutom kunna ske utan rädsla för omgivningens reaktioner. Den som kommer till Sverige eller som vill forma sin framtid här behöver anpassa sig efter detta. Sverige ska fortsätta vila på de goda traditionella värderingar som historiskt har gjort vårt land starkt. Det handlar om västerländska värderingar och värden som religionsfrihet, demokrati och jämställdhet.

Vi kommer aldrig att kompromissa om detta och vi viker oss aldrig för islamismen.

Kampanjen i korthet:
  1. Jämställdhet handlar om lika möjligheter – inte lika utfall
  2. Lika lön för lika arbete – en självklarhet
  3. Både män och kvinnor och deras livsval ska respekteras.
  4. Sverige ska fortsatt vila på västerländska värderingar
  5. Bekämpa hedersvåld och hederskultur
  6. Bättre brottsofferstöd
  7. Hårdare straff för vålds- och sexualbrott
  8. Utvisa utländska sexualbrottslingar
  9. KDU säger nej till kvotering av utbildning, styrelser etc.
  10. Valfrihet för familjen – föräldrar, inte politiker ska bestämma barnomsorg och fördelning av föräldraförsäkringen