Om KDU

Hem › Om KDU

Om KDU

Kort om oss

KDU står för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet. Vi är det borgerliga ungdomsförbundet till höger och Sveriges främsta organisation när det kommer till att bedriva kampanjer för personlig frihet, socialt ansvar, starkare familjer och ett tryggare Sverige. Vårt mål är alla människors frihet att utveckla sin person i gemenskap. Vi anser att samhället ska byggas underifrån och utgå från enskilda människor och familjer samt baseras på naturrätten. Vi tror också på social marknadsekonomi – och på att politisk frihet inte kan existera utan ekonomisk frihet.

Genom att diskutera politik och föra ut våra politiska åsikter vill vi påverka Sverige i en kristdemokratisk riktning. Det innebär att vi genomför skolbesök, aktioner och kampanjer samt skriver debattartiklar och insändare om vår politik.

Vi finns över hela landet

Varje medlem tillhör ett distrikt som ofta motsvarar ett län. I distrikten samordnas den lokala verksamheten. Oavsett var i landet du bor har du möjlighet att engagera dig för ett borgerligare och mer kristdemokratiskt Sverige.

Klicka här för att hitta KDU där du bor!

Kristdemokratin

Vår ideologi

Vi är en del av den internationella kristdemokratiska ungdomsrörelsen och i sin tur en del av den kristdemokratiska rörelsen, världens näst största politiska rörelse. KDU har som mål att förändra samhället utifrån den kristdemokratiska ideologin. Det innebär att vi står upp för alla människors absoluta och okränkbara värde.

Vår utgångspunkt är människans fria vilja och personliga ansvar. Vi erkänner också vårt ansvar för våra medmänniskor, liksom förvaltaransvaret gentemot tidigare och kommande generationer. Kristdemokrati står för demokrati baserat på den kristna traditionen. Kristdemokratin påvisar politikens och rättssamhällets sårbarhet utan en hållbar etik och värdegrund. Det kristna arvet utgör en självklar utgångspunkt och inspirationskälla för oss och de kristdemokratiska partier som ledde Europas återuppbyggnad efter andra världskriget. Kampen står mot människoförakt, rasism, klasskamp, planekonomi, totalitarism, laissez faire-liberalism och egoism.

Interndemokrati

RIKSMÖTE

Riksmötet är ett av KDUs årliga riksevenemang och förbundets högst beslutande organ.

Vår historia

Tidslinje

1966

KDU grundas

Kristdemokratiska Ungdomsförbundet grundas 1966. På Kristdemokraternas (då Kristen Demokratisk Samling) riksmöte i Sundsvall samlades en grupp unga entusiaster för att grunda partiets blivande ungdomsförbund.

Bernt Olsson blir förbundsordförande

Bernt Olsson (f. 1934) blir vald till vår första förbundsordförande (1966-1970).

1985

Vårt parti tar sig in i riksdagen

Kristdemokraterna tog för första gången plats i Sveriges Riksdag genom valsamverkan med Centerpartiet. KDUs f.d. förbundsordförande och dåvarande partiledare Alf Svensson blev där med Kristdemokraternas första riksdagsledamot.

1991

Över 4-procentspärren

Kristdemokraterna kom för första gången över 4% i ett riksdagsval. Alf Svensson blir biståndsminister i den tillträdande borgerliga regeringen och KDUs f.d. förbundsordförande (1973-1981) Mats Odell blir kommunikationsminister.

Kristdemokratisk civilminister

Sveriges första kvinnliga partisekreterare Inger Davidson tar även hon plats i regeringen som civilminister. B.la. kom hon att ansvara för jämställdhets- och ungdomsfrågor.

Grundandet av YEPP

KDU är med och grundar Youth of the European People’s party. En samarbetsorganisation mellan konservativa och kristdemokratiska ungdomsförbund i Europa.

YEPP på Internet
YEPP på Facebook
YEPP på Instagram
YEPP på X (tidigare Twitter)
YEPP på YouTube

Vår förbundsordförande

Stefan Sarmes

En rak höger för Sverige!

Efter 8 långa år i opposition har Sverige en stark borgerlig regering med tydlig konservativ prägel. KDU har länge drivit på för stora delar av den politik som nu styr Sverige – vi har velat ge Sverige en rak höger. En rak höger som tar sig an otryggheten på gatorna där gängkriminella svept fram. Det är våra lösningar som nu implementeras på punkt efter punkt – för ökad trygghet och frihet.

Ibland har det känts hopplöst och omöjligt. Drömmen om ett annat Sverige har känts ouppnåelig. Att engagera sig som höger i ett socialdemokratiskt Sverige är ibland en tuff uppgift. I KDU har jag träffat några av de mest engagerade ungdomarna, som valt att viga en del av sina ungdomsår åt att kämpa för ett friare och tryggare Sverige. Det är fantastiskt!

Vi i KDU vet vad frihet är och våra visioner för Sverige är i grund och botten ganska enkla. Du ska kunna leva ett drägligt liv i Sverige oavsett var du bor.

Genom hårt jobb och slit ska du kunna spara ihop till en egen bostad. För det krävs en fri och flexibel arbetsmarknad med sänkta skatter och minskat regelkrångel.

Du ska kunna gå hem tryggt en sen kväll från festen eller träningen; om skulle det hända något ska polisen komma när man ringer. Färre brott ska läggas på hög och fler brott klaras upp. För det behövs en stärkt rättskedja, fler poliser och skärpta straff för vålds- och sexualbrott.

Vi vet att klimatet är en avgörande framtidsfråga för vår generation – därför måste vi också ta oss an den med det allvar som situationen kräver. Det är därför vi i KDU vägrar vänsterns symbolpolitik och förespråkar ny kärnkraft. Ett stabilt energisystem lägger grunden för ett elektrifierat samhälle och ett fossilfritt näringsliv.

Måttet för solidaritet ska inte ligga i hur många som kommer till Sverige utan hur många vi kan hjälpa mest effektivt. De som ändå kommer ska också anpassa sig till det svenska samhället. Migrationen till Sverige måste avsevärt minska och de som inte längre har skyddsskäl måste lämna landet så att de i mest behov kan få plats.

Svenskarna ska kunna vara trygga med att när vår frihet och demokrati hotas, har vi ett försvar att räkna med. Försvarsmakten måste bli större och starkare. Därför talar vi i KDU om mer pengar till försvaret och ett medlemskap i NATO.

KDU är världens bästa ungdomsförbund. Runt om i landet har vi hundratals medlemmar som kämpar för att Sverige ska bli ett friare och tryggare land. För vi vet att det finns ett alternativ till Sossesverige – vi vet att Sverige behöver en rak höger.

Bli en del av KDU du också och hjälp oss kämpa för ett friare och tryggare Sverige som fungerar!

Stefan Sarmes, förbundsordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet Sverige

F.A.Q.

Vanliga frågor

Osynlig

Osynlig för att hållas stängd.

Kostar det att engagera sig i KDU?

Nej. Medlemskap i KDU är helt kostnadsfritt. KDU är en ungdomsorganisation och du som är högst 32 år gammal och delar våra värderingar är välkommen att bli medlem!

Hur gammal måste jag vara för att bli medlem?

Hur mycket måste jag engagera mig?

Du väljer helt själv hur mycket tid du vill eller kan lägga på ditt engagemang. Oavsett hur starkt ditt engagemang är, är ditt medlemskap lika värdefullt. Det enda du behöver göra för att fortsatt vara medlem i KDU är att förnya ditt medlemskap vid varje årsskifte. Men lugn! Vi kommunicerar alltid tydligt ut via e-post och på våra offentliga kanaler när det är dags att förnya medlemskapet.

Jag är äldre än 32, kan jag gå med i KDU?

KDU är en ungdomsorganisation och du som är högst 32 år gammal och delar våra värderingar är välkommen att bli medlem! Är du äldre än 32 år hoppas vi att du vill stötta oss genom ett medlemskap i Kristdemokraterna.

Är mitt medlemskap offentligt?

Nej, varje medlem har rätt att hålla sitt medlemskap hemligt. Vi ger aldrig ut personuppgifter om våra medlemmar utan medlemmens tillkännagivande. Alla våra medlemmars personuppgifter behandlas i ett centralt register som Kristdemokraternas riksorganisation ansvarar för. Samtliga registeransvariga har undertecknat särskilt sekretessavtal för att få tillträde till medlemsregistret.

Mer om dataskydd och skydd av din personliga integritet kan du läsa om i vår integritetspolicy genom att klicka här.

Måste jag tycka precis som KDU?

I KDU har vi en tradition av att ha högt till tak och respektera åsiktsskillnader. Så lär vi oss av varandra. Det finns ingen som håller med sitt förbund eller parti till 100%. Det enda vi kräver är att du delar de värderingar vårt förbund vilar på.