BOKA TALARE.

Kristdemokratiska Ungdomsförbundet (KDU)

Vi skäms inte för att vara borgerliga!

presidiet

KDU har ingen färdig karta för din och min framtid. Vi har istället gått samman för att vi tror på ett antal grundläggande värderingar. Vi kallar det kristdemokrati.

Är din familj viktig för dig? Vi tycker att familjen bör stärkas och att föräldrar, inte staten, ska bestämma över sina barn. Politikerna ska skapa goda förutsättningar för   familjer och inte styra och bestämma över dem.

Vet du bättre än politiker hur du ska leva ditt liv? Vi är övertygade om det. Politiker ska inte välja åt dig, politiker ska ge dig bra förutsättningar för att kunna ta tillvara på dina talanger och möjligheter.

Bryr du dig om dina medmänniskor? Vi tycker att verklig omtanke handlar om att människor hjälper varandra. Vi är trötta på att leva i ett samhälle där sossepolitiker försöker lura i oss att solidaritet är att vi betalar mer än halva vår lön i skatt. Solidariteten börjar hos dig, inte i riksdagen eller kommunhuset.

Höjer du på ögonbrynen om du ser en polis på stan? Vi tycker att staten har en skyldighet att se till att vi kan gå trygga på gatorna. Det ska inte kännas exotiskt att stöta på en polis på stan, det ska vara helt naturligt.

Tycker du att det är kul att shoppa? Det gör vi också, men vi känner ändå att det viktiga i livet inte går att köpa för pengar. Det kan handla om att ha någon att prata med när man känner sig ensam eller att någon hämtar upp en när man missat sista bussen hem. Allt i samhället handlar inte bara om pengar.

Tror du att det går att ha ett engagemang för världens utsatta utan att kasta sten och bränna amerikanska flaggor? Det gör vi. Vi tycker att Sverige och Europa kan hjälpa människor i fattiga länder att stå på egna ben genom mikrolån, frihandel och genom att sluta förstöra för lokala bönder genom att sälja europeiskt spannmål till underpris i Afrika.

Tror du inte heller att nedlagda fritidsgårdar är den största orsaken till att många unga mår dåligt? Vi tror att problemen går djupare än så. Vår magkänsla säger oss att vi måste börja prata om orsakerna till att så många unga mår dåligt, istället för att kasta pengar på problemen i hopp om att de ska lösa sig.

Håller du med oss? Gå med i KDU.
Det borgerliga ungdomsförbundet.

tai iwin