Mindre valfrihet och kvotering med rödgrön regering

sara_riksdagenKDU:s förbundsordförande Sara Skyttedal reflekterar över dagens regeringsförklaring.

”Stefan Lövfén har nu bildat en historiskt svag regering. Det återstår att se hur länge den kan sitta, men den politiska inriktningen verkar klar. Kvotering, inskränkande av valfriheten och en allmän uppfattning om att politiken måste ta mer plats i samhället ligger till grund för den rödgröna politiken. Familjer och företag ska utsättas för kvotering för att passa in i vänsterpartiernas samhälle. Utrikespolitiskt verkar man också helt stänga dörren till Nato, vilket är det sista Sverige behöver i den omvärld av oroligheter som vi nu ser.

Listan över nya statsråd lämnar också många frågetecken. Flera företrädare från intresseorganisationer och fackföreningar finns med som nu ska få styra över hela Sveriges politik. Detta är illavarslande.

Vi kan dock vara tacksamma över att jobbskatteavdragen tycks bli kvar, liksom den reducerade restaurangmomsen. Det verkar också som om att vänsterpartiernas krav på vinstförbud i välfärden inte kommer att genomföras. Trots de rödgrönas höga tongångar i valrörelsen kring dessa frågor tycks man nu inse att den egna politiken inte håller i praktiken.

Alliansen förlorade valet, men de rödgröna vann ingenting. Under perioden 2006-2014 har 340 000 nya jobb skapats i Sverige. Arbetslinjen är en stor framgång och den har gjort att Sverige har kunnat satsa på välfärden när andra länder varit i kris. Detta gör nu att de rödgröna kommer till dukade bord. Vi hoppas att man inte hinner genomföra för mycket av sin skadliga politik innan 2018 då Alliansen och Kristdemokraterna ska vinna val!”