”Lars Adaktusson – ett framgångsrecept för KD”

Vårt land behöver en politik som rullar tillbaka statens makt och stärker vanliga människor och familjer genom sänkta skatter och valfrihet. Vi behöver också en politik som skapar förutsättningar för ett tryggare Sverige. Det gäller oavsett om det handlar om att vården ska vara tillgänglig och av god kvalitet i hela landet eller om att polisen ska komma när man ringer. Sverige behöver en kristdemokrati som är starkare än någonsin, inte minst när vi ser hur islamism och ”hederskultur” breder ut sig i våra förorter.

KD befinner sig trots detta i ett tufft opinionsläge och det gäller att i en sådan situation inte passiviseras eller fastna i gamla hjulspår.Vi kommer att möta väljarna med en vassare politik inför valet 2018, men vi behöver också vidta flera andra åtgärder för att ha så goda chanser som möjligt att vända nedgång till framgång.

Vi måste nämligen se till att möta väljarna både med den bästa politiken och med våra mest kända och förtroendeingivande företrädare. Mot bakgrund av det blev glädjen hos oss stor när Lars Adaktusson tidigare under våren meddelade att han kommer att kandidera till riksdagen.

Lars Adaktusson och Ebba Busch Thor bevisade i den senaste EU-valrörelsen att de tillsammans har en förmåga att samla partiet och sprida entusiasm, hopp och framtidstro bland våra medlemmar. Tillsammans levererade de den första framgången för Kristdemokraterna i ett nationellt val på mer än 15 år.

Lars Adaktusson har tack vare sin gedigna bakgrund ett stort förtroende hos svenska folket och han drog många röster till partiet i EU-valet 2014. Adaktusson fick nära 108 000 personkryss och enligt Europaportalens Sifo-undersökning är han både den mest kända svenska europaparlamentarikern och den som svenska folket anser bäst företräder Sverige i Europaparlamentet.

Sedan han valdes till europarlamentariker har Lars Adaktusson på ett föredömligt sätt engagerat sig för kristna minoriteters utsatta situation i Mellanöstern. Hans arbete har exempelvis resulterat i att både Europaparlamentet och den amerikanska kongressen har erkänt IS barbari i Mellanöstern för vad det är, folkmord. För detta har Adaktusson vunnit stor respekt såväl internationellt som bland partiets medlemmar och väljare. Det gör att det finns all anledning att tro att Adaktusson också kommer att kunna vinna förtroende hos många väljare inför riksdagsvalet 2018.

Som förbundsordföranden för Kristdemokraternas ungdomsförbund och seniorförbund vill vi att Lars Adaktussons namn ska synas på våra valsedlar och valaffischer över hela landet. Vi anser dessutom att vi skulle behöva Lars Adaktusson i en än mer framträdande roll i partiets ledning. Vid Kristdemokraternas riksting i höst är det tid att toppa laget och formera att vinnande team runt vår partiledare Ebba Busch Thor. Vi har därför valt att nominera Lars Adaktusson till Kristdemokraternas presidium.

Nu gäller det för vårt parti att hitta tillbaka till den positiva känsla som ledde till framgång i EU-valrörelsen. I det avseendet har Lars Adaktusson och Ebba Busch Thor tillsammans visat sig vara ett framgångsrecept!