”Kejsaren är naken – vi kräver ett mycket starkare försvar”

I ljuset av moderata försvarsministrar som Sten Tolgfors och Karin Enström framstod nuvarande försvarsminister Peter Hultqvist först som en befrielse. Lovord haglade men nu har verkligheten också börjat komma ikapp de som en gång satte sitt hopp till att han skulle bli den som förmådde att ta ansvar för Sveriges försvar.

I en rödgrön regering är det knappast en lätt uppgift, men det spelar ingen roll. Bara snacka starkt försvar duger inte. Det är rätt att värnplikt nu återinförs som komplement till dagens yrkessoldater och att Sverige åter bygger upp ett civilförsvar, men sammantaget ser vi inte tillräckliga resultat. Försvarsmakten prioriteras inte i den utsträckning som behövs och svenska folket litar inte heller på vår förmåga. Ipsos har visat att två tredjedelar av svenskarna inte litar på att Sverige kan försvara sina gränser.

Ingen kan rimligen ha förväntat sig bättre siffror. Peter Hultqvist gör nämligen sitt bästa för att klä sig och sin otillräckliga politik i fin retorik, men i själva verket är den försvarspolitiske kejsaren naken.

KDU har varit i opposition mot den förda försvarspolitiken, oavsett regeringar. Vi försvarar varken socialdemokraternas stora försvarsnedläggningar eller Alliansens oförmåga att prioritera försvaret under sin tid vid makten. Inte helt oväntat var därför även den senaste försvarsuppgörelsen en stor besvikelse för oss.

KDU vill ha ett mycket starkare försvar. Vi anser att Sverige alltid ska ha ett starkt försvar, dels därför att vi lever i en ofullkomlig värld och aldrig på förhand kan veta vad omvärlden har för avsikter och dels därför att vi anser att vår frihet, demokrati och värderingar samt människorna som bor här faktiskt är värda att försvaras.

Om inte annat borde Rysslands militära expansion och den ökade aktiviteten i Östersjön kunna få fler att prioritera ett starkt försvar. Ryssland rustar ordentligt. Senaste rapporten från FOI visar att närmare 25 procent av statsbudgeten 2016 utgjordes av militära utgifter. Dessa ökade utgifter kan förklaras med målet om att 70 procent av Rysslands vapenarsenal ska bestå av moderniserade vapen år 2020.

Sverige har inte råd att vänta och det är därför bra att Kristdemokraterna krävt att försvarsbeslutet från 2015 uppdateras redan i år. Försvarsministern borde lyssna och därför vill vi vara tydliga med några av våra ståndpunkter och förväntningar.

KDU kräver fördubblade försvarsanslag och vi förväntar oss en åtgärdsplan för hur Sverige snarast ska nå detta. Under lång tid har välfärdsstaten visat stor vilja att ta ansvar för sådant som de flesta av oss egentligen skulle kunna ta ansvar för på egen hand, medan oförmågan har varit total när det gäller att prioritera sådant som vi inte kan ta ansvar för, så som rikets försvar. Sverige behöver en omställning när det kommer till offentliga utgifter samt kraftigt höjda försvarsanslag.

Till en början måste personalbristen i krigsförbanden åtgärdas och värnpliktsutbildningen komma på plats. Det behövs fler och större övningar med fullskaliga förband. Samtidigt behöver bristen på grundläggande materiel som lastbilar och ammunition åtgärdas, liksom bristen på luftvärn och artilleri på Gotland.

KDU kräver dessutom svenskt medlemskap i Nato. Vi vill satsa på ett starkt svenskt försvar, men inser samtidigt att vi måste samarbeta med andra för att säkerställa att Sverige får de försvarsgarantier vårt land så väl behöver. En sann Sverigevän vänder inte väst ryggen utan tar ansvar för Sverige och vår försvarsförmåga.

Christian Carlsson
Kristdemokratiska Ungdomsförbundet