KDU välkomnar Göran Hägglunds förslag om reformerad integrationspolitik

IMG_9091sara_jenasskjortaKDU välkomnar Göran Hägglunds och Kristdemokraternas förslag till reformerad integrationspolitik. Vi har tidigare efterlyst konkreta förslag på hur integrations- och migrationsfrågorna ska hanteras.

Sara Skyttedal om förslagen: ”Som första svenska parti föreslår Kristdemokraterna nu smarta reformer för migrationpolitiken. Nödvändigt för att lämna floskelpolitiken som råder.”

Sara medverkade även i P3 och debatterade frågan med Grön Ungdom. Här kan man höra debatten.

KDU:s förste vice ordförande Christian Carlsson uttalade sig så här i frågan:

Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund presenterar idag flera bra förslag för en bättre invandringspolitik på DN debatt.

Sverige står inför stora utmaningar när det kommer till invandring och integration. Kristdemokraterna vill möta detta med en förstärkt jobblinje i form av sänkta bidrag och skattesänkningar. Vi vill gå från huvudregeln att medge permanenta uppehållstillstånd till att meddela tillfälliga uppehållstillstånd de tre första åren och vi vill se en snabbare hantering av asylansökningar från länder som betecknas som säkra.

Det kommer med våra förslag att löna sig bättre att gå från bidrag till arbete, vi säkerställer att hjälpen i denna allvarliga situation i högre grad går till de som är i mest behov av den och vi skapar också förutsättningar för minskade kostnader för invandringen.

Vi kommer att behöva fler förslag framöver, också sådana som höjer ambitionen med integrationspolitiken, men dagens debattartikel är ett viktigt första steg.