KDU gratulerar Konung Carl XVI Gustaf, det är dags att höja apanaget!

sara_1305På söndag är det 40 år sedan Konung Carl XVI Gustaf tillträdde tronen och blev Sveriges statschef. I flera decennier har han tjänat det svenska folket och varit en god representant för vårt land. Kristdemokratiska Ungdomsförbundet (KDU) tycker att monarkin fyller en väsentlig roll för Sverige och tycker att det är dags att höja apanaget för att hovstaterna ska kunna klara sina uppgifter.

– Vi är stolta over att ha Carl XVI Gustaf som konung. Vi vill önska hans majestät varma gratulationer vid 40-årsjubileet! KDU är varma anhängare av monarkin och tycker att det är glädjande att vårt kungahus är sådana goda representanter för vårt land, säger Sara Skyttedal, KDU:s förbundsordförande.

– Vi tycker det är anmärkningsvärt att apanaget är lågt och inte ens prisindexjusteras årligen. KDU vill öka monarkins ceremoniella uppgifter och ge tillbaka monarkin de befogenheter de hade fore 1974. En modern monarki bör fästa vikt vid de ceremoniella uppgifterna och för att genomföra dessa, väsentliga uppgifter, anser vi att det är rimligt att höja apanaget, avslutar Sara Skyttedal.

För mer information:

Sara Skyttedal