KDU deltog på YEPP Council i Budapest

budapyepp”Under föregående helg fanns Martin Hallander och jag på plats på YEPP Council i Budapest. Tillställningen arrangerades av Fidelitas och IKSZ, vars moderpartier styr Ungern tillsammans i en koalitionsregering.

Kristdemokraterna och Moderaterna tillhör samma europeiska samarbetsorganisation, som kallas European People’s Party (EPP). EPP:s partigrupp är den största i Europaparlamentet och samlar kristdemokratiska och (proeuropeiska) konservativa partier från ett 40-tal länder. YEPP är EPP:s ungdomsförbund och antar ett antal councils varje år, dit medlemsorganisationerna, däribland KDU och MUF, får skicka in resolutioner som vi fattar beslut om.

Vissa av resolutionerna är väldigt bra. Fidelitas skrev en resolution som handlade om situationen för förföljda kristna i Mellanöstern. Lars Adaktusson (KD) har drivit igenom i Europaparlamentet att förföljelserna måste erkännas vara ett folkmord som kräver ingripande utifrån, i enlighet med principen R2P. Detta är något även YEPP står bakom nu, tack vare resolutionen som röstades igenom.

Nordens delegater på YEPP Council i Budapest.

Andra resolutioner är mindre bra, särskilt de som vill ge Bryssel mer att säga till om i frågor som de borde hålla sig undan från. Då är det tur att KDU finns på plats för att förhindra att det blir verklighet. Vi vill att EU ska vara ett komplement till medlemsstaterna, som finns till för att lösa de frågor som inte kan lösas på lägre nivåer. En sådan fråga är den gemensamma flyktingpolitiken. KDU medverkade till att oeniga parter kunde enas kring en kompromiss som berörde allt från kvoter till interna gränskontroller.

Det var allt från mig för den här gången. Vi hörs!

Carl Olehäll
Internationella utskottet”