KDU arrangerar Frihetsdagarna i Uppsala

Kristdemokratiska ungdomsförbundet arrangerar till helgen (23-25 november) Frihetsdagarna i Uppsala. Det är en seminariehelg som syftar till att stimulera och bidra till den kristdemokratiska och borgerliga idédebatten. I år har evenemanget internationell politik som tema. Bland talarna återfinns Acko Ankarberg (KD), partisekreterare, Stefan Eriksson, Sveriges ambassadör till Vitryssland, Fredrik Segerfeldt, liberal debattör, Christian Sandström, forskare vid Ratio och Stefan Olsson, chef för tankesmedjan Frivärld.

– Sedan valsegern 2006 har den borgerliga regeringen åstadkommit mycket. Men de senaste åren har idédebatten avtagit och de frihetliga politiska förslagen blivit färre. Vi vill bidra till mer ideologisk debatt och fler idéer. Därför arrangerar vi nu Frihetsdagarna för andra gången, säger KDU:s förbundsordförande Aron Modig.

– Vi kommer under dagen att debattera bistånd, diskutera de viktigaste faktorerna bakom ekonomisk utveckling, tala om för- och nackdelar med Nato-medlemskap, få en inblick i Vitrysslands politiska system samt fokusera på situationen i Mellanöstern. Vi kommer att ha många duktiga och inspirerande talare på plats, avslutar Aron Modig.

Plats: Sal X i Uppsala universitets huvudbyggnad, Biskopsgatan 3.
Tid: Lördagen den 24 november klockan 10-18 (Under fredagen och söndagen är aktiviteterna interna. Men under lördagen är allmänhet och journalister välkomna att besöka oss. Förhandsanmälan krävs dock.)

Journalister som önskar ackreditering till seminariedagen, skriv till kalle@kdu.se

Mer information om Frihetsdagarna finns på www.frihetsdagarna.se.

För mer information:

Kalle Bäck