KDU arrangerar Frihetsdagarna i Uppsala

prgram_slutgiltigtKristdemokratiska Ungdomsförbundet arrangerar till helgen (1-3 november) Frihetsdagarna i Uppsala. Det är en seminariehelg som syftar till att stimulera och bidra till den kristdemokratiska och borgerliga idédebatten. I år har evenemanget Europapolitik som tema.Bland talarna återfinns Ebba Busch (KD), kandidat till Europaparlamentet, Nils Lundgren, fil. dr i nationalekonomi och tidigare Partiledare för Junilistan, Kostantinos Kyranaiks (ordf. YEPP) och Tim Dier (ordf. European Young Conservatives). Naturligtvis kommer KDU:s förbundsordförande medverka och hålla frihetstalet.

– Svensk politik i allmänhet, och borgerligheten i synnerhet, är i behov av mer ideologiskt grundad debatt. Långsiktiga visioner om vart vi vill föra samhället, bortom nästa budget eller jobbskatteavdrag, är nödvändigt om Kristdemokraterna och Alliansen ska gå stärkta ur valrörelserna nästa år, säger KDU:s förbundsordförande Sara Skyttedal.

– KDU har en unik roll att spela i svensk politik, även när det kommer till frågor som rör EU. Vi vill se en realistisk Europapolitik. Det är dags att ta diskussionen vidare från frågan om ja eller nej till unionen, där debatten länge stått och stampat. Istället måste diskussionen fokusera på vad vi vill ha EU till. Vi unga kristdemokrater är en tydlig röst för ett Europa byggt subsidiaritet där alla beslut fattas på rätt nivå och där EU:s makt rullas tillbaka på flera områden. Detta tema är vad helgen kommer att kretsa kring, avslutar Sara Skyttedal.

Plats: Sal X i Uppsala universitets huvudbyggnad, Biskopsgatan 3.
Tid: Lördagen den 2 november klockan 10-17:30 (Under fredagen och söndagen är aktiviteterna interna. Men under lördagen är allmänhet och journalister välkomna att besöka oss. Förhandsanmälan krävs dock.)

Journalister som önskar ackreditering till seminariedagen, skriv till kalle@kdu.se

Mer information om Frihetsdagarna finns på www.frihetsdagarna.se.

För mer information:

Sara Skyttedal