Förkastligt att vi gör vapenaffärer med Saudiarabien

KDU:s förbundsordförande Aron Modig: Utrikespolitik handlar i stort utsträckning om att sända signaler, om att genom ord och handling markera till förmån för det som är rätt och riktigt. Att ha militära samarbeten med, och att exportera vapen till, länder som inte står upp för frihet, demokrati samt det unika och okränkbara människovärdet kan aldrig ligga i linje med en acceptabel kristdemokratisk utrikespolitik.

Den svenska myndigheten Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) hjälper Saudiarabien att planera bygget av en missilfabrik. Projektet har pågått sedan 2007. Det rapporterade Sveriges Radio Ekot på tisdagen (6/3). Uppgifterna är mycket allvarliga. Sverige ska varken exportera vapen till, eller samarbeta militärt med, diktaturer.

KDU är ett försvarsvänligt ungdomsförbund. Vi tror på förvaltarskapstanken som ett fundament i det goda samhället. Vi ser att det finns institutioner, traditioner och värden som vi byggt upp här i Sverige och västvärlden, som är värda och nödvändiga att stå upp för och försvara. Om Sverige som nation ska ha sådan kapacitet behöver försvarsanslagen öka.

Sverige har en förhållandevis stor vapenindustri. Det är inget problem i sig, utan försvarssektorn är snarare viktig för såväl Försvarsmakten som det svenska näringslivet. Försvarsindustrin är en industrisektor inom vilken Sverige har spetskompetens och ett mycket gott rykte internationellt. Detta är något vi bör vårda och bevara.

Det är inte heller ett problem att Sverige generellt sett exporterar försvarsmateriel till andra länder. Den svenska exporten av vapen är istället fullt nödvändig för att försvarsindustrin ska kunna hållas igång, det svenska försvaret ensamt är inte en tillräckligt stor kund. Däremot kan det för Sveriges del inte vara acceptabelt att sälja vapen till länder som inte står upp för demokrati, medborgerlig frihet, mänskliga rättigheter samt det unika och okränkbara människovärdet.  Det är inte på något sätt etiskt försvarbart. Att Sverige gör vapenaffärer med Saudiarabien är därför fullständigt förkastligt.

Så regeringen – gör om och gör rätt. Vi måste alla sträva efter att steg för steg göra världen bättre!