Europa måste visa solidaritet med Ukraina

sara_1305Sara  skriverExpressen (ej på nätet) om vikten av europeiskt ledarskap och solidaritet med Ukraina.

”Mot bakgrund av Rysslands agerande i Ukraina förväntas EU inom kort fatta beslut om tydliga sanktioner mot Putin och den ryska krigshetsen. Europas ekonomi är i vissa delar integrerad med den ryska och sanktioner väntas få stark effekt om dessa implementeras snart.

Tyvärr tycks egenintressen hos EU:s medlemsstater kunna sätta stopp för vissa verktyg. Ett av länderna som tvekar är Tyskland som i stort är beroende av olja och gas från Ryssland. Tyskland oroar sig troligtvis för de höjda elpriser som kan följa av de hårdföra tagen mot Putin.

Den som har minnet i behåll vet dock att Tyskland tidigare inte lagt så stor vikt vid höjda elpriser när man fattat politiska beslut. Efter några antikärnkraftsdemonstrationer i samband med olyckan i Fukoshima såg regeringen till att lova nedläggning av tysk kärnkraft och inledde den s.k. ”energiwende” vars prislapp drabbat de tyska hushållen mycket hårt. Detta kortsiktiga beslut får nu kanske konsekvensen att EU kommer undgå sitt ansvar för fred i det östliga partnerskapet. Vi tycker det är dags för Tyskland att visa lite ledarskap och utrycka solidaritet med Ukraina. Det är inte läge för förbundskansler Merkel att börja oroa sig för höjda elpriser nu. Det skulle hon tänkt på innan hon gav efter för det populistiska kärnkraftmotståndet.

Sara Skyttedal

Kristdemokratiska Ungdomsförbundet (KDU)”