”Ett kontraproduktivt jämställdhetsinitiativ”

Presskonferens 114marielle_profil_2sabina-jpg

Fackförbundet Unionen har startat en telefonlinje kallad ”Mansplainingakuten”. Telefonlinjen marknadsförs av Unionen som jämställdhetsinitativ för att uppmärksamma och bemöta så kallad ”mansplaining”. I en krönika i Dagens Samhälle beskriver Anders Wallner – en av de personer som bemannade denna jourlinje – hur det gick när initiativet sjösattes. Man kan väl sammanfatta hans beskrivning som att det inte gick helt enligt plan, vilket förstås är synd sett till syftet jämställdhet.

Vi tror att vi vet varför det gick som det gick och vill diskutera saken lite mer. Begreppet ”mansplaining” är inte neutralt, utan tvärtom mycket negativt laddat. Innebörden i ordet är att en man (på ett nedlåtande sätt) förklarar hur något ”egentligen” ligger till.

”Mansplaining” som begrepp är problematiskt. Istället för att bemöta innehållet i det någon säger etiketterar man hela uttalandet med en negativ kategori, vilket blir det ett könsbaserat personangrepp som det är omöjligt att försvara sig mot. Det är som att använda begreppet ”kvinnohysteri” för att tysta kvinnor, och anklaga alla kvinnor som invänder mot bruket för att vara hysteriska. Förvisso sägs det att alla kön kan ”mansplaina”, men sen när är det en bra idé att koppla ett negativt beteende till kön i språket? Är inte det sådant vi borde försöka sluta med, snarare än uppfinna nya sätt att göra?

Användande av begreppet ”mansplaining” är en uppenbar härskarteknik riktad mot män för att underminera det de säger. Det problematiska är att begreppet ”mansplaining” inte bara hävdar att män som grupp använder sig utav nedlåtande förklaringar – utan också att kvinnor som grupp är förtryckta. Dessutom indikerar det att kvinnor är svaga offer som varken kan stå upp för sig själva, ta striden eller säga emot. Kvinnor som grupp ska inte tvingas på en offerkofta.

Mansplainingakuten sägs vara en del av ett jämställdhetsarbete från Unionens sida, men initiativets polariserande approach gör att det snarare uppfattas som en uppmuntran till mer härskartekniker, där kvinnor ska generalisera och avfärda mäns åsikter. En strategi för ett mer jämställt arbetsliv borde inte gå ut på att underminera män genom härskarteknik, utan vila på en grund där man arbetar med ömsesidig respekt och satsar på att öka kvinnors inflytande samt självförtroende.

Att möta och interagera med en person som avbryter, är respektlös eller plump kan både vara enerverande och kränkande, vare sig det sker på jobbet eller ute bland våra medmänniskor. Men när ett fackförbund som representerar män och kvinnor i alla åldrar ute i arbetslivet diskuterar härskartekniker med udden tydligt riktad mot en specifik grupp är det bekymmersamt.

Mansplainingakuten ställer grupper mot varandra samt slår strategiskt in en kil mellan kvinnor och män på arbetsplatser runt om i landet – och detta i jämställdhetens namn?!

Goda arbetsförhållanden är en viktig fråga för oss i Kristdemokratiska Ungdomsförbundet. En god arbetsmiljö är en som främjar medarbetarnas utveckling, välbefinnande och psykiska hälsa. Därför tycker vi att det är tråkigt att ett så inflytelserikt fackförbund som Unionen lanserar ett kontraproduktivt jämställdhetsinitiativ. Låt oss istället verka för en arbetsmarknad där härskartekniker inte hör hemma. Där lika lön för lika arbete råder och där ens kompetens – inte kön – avgör framtida framgångar eller motgångar. En arbetsmarknad där jämställdhet och ömsesidig respekt råder.

Hedvig Åkesson, 2:a vice ordförande
Marielle Edström, förbundsstyrelseledamot