”Björklund riskerar framtiden för alliansen”

1270710_753618674680060_6863736365138284_oPå torsdagen föreslog Jan Björklund upprättandet av en decemberöverenskommelse 2.0. Den gamla decemberöverenskommelsen innebar att om de rödgröna blev större än alliansen skulle vi avstå ifrån att rösta för våra egna förslag. Nu föreslår Jan Björklund en ny Decemberöverenskommelse som innebär att om de rödgröna blir större än alliansen så ska vi aktivt rösta för Stefan Löfven och till och med sätta oss i hans regering.

Det Sverige behöver är en ny regering, inte ett starkare stöd för nuvarande. Sex av tio svenskar anser att landet är på väg i fel riktning, och det med rätta.

Under Stefan Löfvens förvaltning har polisen gått in i en djup kris. Bilbränder och stenkastning är nu så vanligt att de skapar notiser inte rubriker. Familjen, samhällets hörnsten, får från Löfven inget stöd, bara fler pekpinnar och mer styrning. Konsekvenserna syns i skolan där lärare måste lägga närmare halva sin arbetstid på annat än undervisning och förberedelser.

Den militanta islamismens framväxt har möts av de rödgröna med en axelryckning som förmodligen bäst kan förklaras utifrån Kaplan/Kahn-affären. Trots att svensk ekonomi nu är inne i högkonjunktur ligger arbetslösheten kvar på höga nivåer samtidigt som regeringen lånar pengar till budgeten.

Felaktiga och dyra reformer som inte leder till fler jobb har skapat denna paradox. I stället för att med tom retorik påtala dessa problem borde alliansens samlade energi läggas på att fälla Stefan Löfven och ta ansvar för att vända landets utveckling.

Men Liberalernas engagemang för Sveriges bästa har nu visat sig vara svagt. De är beredda att bilda koalition med Socialdemokraterna och därmed fortsätta att bidra till den politik som leder landet fel.

Vi saknar tydliga besked ifrån Björklund. Är en röst på hans parti potentiellt sett en röst på Socialdemokraterna? Är det Stefan Löfven som är bestämmer i Liberalernas Sverige?

Det är anmärkningsvärt att Jan Björklund i sin intervju i Dagens Nyheter inte tar något principiellt avståndstagande varken från Socialdemokraterna eller från att själv bilda koalition med dem. Hans enda invändning mot att bryta upp alliansen och bilda en regering bestående Socialdemokraterna, Liberalerna och Centerpartiet är att en sådan regering inte ”förfogar över en majoritet i riksdagen”. Det är svårt att inte tolka det som att om S, L och C efter ett val kunde formera en majoritetsregering så vore det ett attraktivt alternativ för Jan Björklund.

Jag gläds över att Kristdemokraterna lämnat ett tydligt besked. Vårt mål är en ny alliansregering. Det är vad vi kommer att kämpa för de kommande två åren. Efter nästa val är vi beredda att pröva stödet för en sådan i riksdagen, oavsett om vi är större än de rödgröna eller inte.

Kristdemokraterna kommer rösta ner Stefan Löfven och rösta för vår statsministerkandidat. Hur övriga partier röstar är upp till dem och de får stå till svars för sitt agerande.

Därmed har Kristdemokraterna också visat att beslutet att fälla DÖ som togs för ett år sedan också inneburit att partiet inte är beredd att skapa nya liknande arrangemang.

Jag hoppas nu Anna Kinberg Batra och Annie Lööf kommer vara lika tydliga med att de vill söka stöd för en ny alliansregering och inte kommer stödja en decemberöverenskommelse 2.0. Björklunds vänsterprassel riskerar framtiden för alliansen.

Sara Skyttedal

Kristdemokratiska Ungdomsförbundet (KDU)