”Både rättigheter och skyldigheter – inför värnplikt!”

IMG_9091Försvarsmaktens problem att fylla våra svenska förband har lett till att regeringens utredare Annika Nordgren Christensen föreslagit att värnplikten ska återinföras. Kristdemokratiska Ungdomsförbundet (KDU) anser sedan tidigare att värnplikt i kombination med kontrakterade soldater behövs för att säkerställa försvaret av Sverige och vi välkomnar att vår försvarspolitik nu ser ut att vinna mark. När frivilligheten kompletteras med plikt får vi både yrkessoldaternas professionalitet och möjlighet att öva med fullskaliga förband. Att det vore bra om värnplikt återinförs i någon form anser dessutom 72 procent av svenska folket enligt DN/Ipsos, vilket visar på det starka stöd som fortfarande finns för värnplikten.

Trots försvarets stora behov och det folkliga stödet för värnplikt är KDU det enda borgerliga ungdomsförbundet som idag förespråkar värnplikt. Det till skillnad från de liberala förbunden MUF, LUF och CUF. Joar Forssell (LUF) har exempelvis, tillsammans med Mårten Roslund (Grön Ungdom), beskrivit värnplikt som ”ett långtgående övergrepp” och ”statligt förmynderi”. Det har gnällts om att värnplikten innebär avsteg från individers egenintresse och ”föredragna karriär”. Andra förväntas försvara friheten.

Protesterna förvånar inte. Frivilligförsvaret är från början ett liberalt prestigeprojekt och de liberala resonemangen är dessvärre talande för tidsandan. Det är de egna rättigheterna som står i centrum, men inte skyldigheterna eller för den delen ansvar som sträcker sig längre än till sig själv. Vi i KDU vänder oss mot den inställningen. Vi anser att alla medborgare har en självklar moralisk skyldighet att ställa upp för sina medmänniskor och försvara vårt fria samhälle. Det är därför rätt att den skyldigheten också återspeglas i lagen i form av värnplikt, om det är vad som krävs för att säkerställa försvaret av Sverige.

Som medborgare i vårt land har man både rättigheter och skyldigheter, och att försvara sina medmänniskor och samhällets fortsatta existens, är en sådan självklar skyldighet och plikt. Sverige behöver kraftigt höjda försvarsanslag och medlemskap i Nato, men också ett personalförsörjningssystem som klarar av att bemanna vårt försvar. Individualistisk egoism och karriäristers egenintresse ska inte styra Sveriges öden när det kommer till vårt gemensamma försvar. Istället är värnplikt i kombination med kontrakterade soldater vägen framåt, mot ett starkare försvar av Sverige och människorna som bor här – av friheten, demokratin och människovärdet.

Christian Carlsson
Vice ordförande, KDU Sverige