”Rätt och fördelaktigt med värnplikt”

Regeringens beslut att återinföra värnplikten är varmt välkommet. KDU har under lång tid jobbat för att frivilligheten i försvarsmaktens personalförsörjningssystem ska kompletteras med plikt.

De väpnade konflikterna i Mellanöstern, kränkningarna av svenskt territorium, ökad militär närvaro i Östersjön och ett Ryssland som under många år kraftigt ökat sin militära förmåga är alla faktorer som bidragit till att vi befinner oss i ett mer allvarligt säkerhetspolitiskt läge än på mycket länge. Ingenting tyder dessvärre på att situationen kommer att förbättras inom överskådlig tid. Särskilt allvarligt är att Sverige samtidigt har lägst försvarsbudget runt hela Östersjön och att det förhastade slopandet av värnplikten har lett till att Försvarsmakten inte klarar av att fylla sina förband.

KDU var redan vid införandet 2009 emot den övergången från värnplikt till frivilligförsvar, detta är en linje vi stått fast vid sedan dess. Vi har vid upprepade tillfällen påtalat bristerna i frivilligförsvaret och nu har äntligen regeringen valt att lyssna.

Som medborgare har man en självklar moralisk skyldighet att ställa upp för sina medmänniskor och bidra till att försvara vårt fria och demokratiska samhälle – eller som försvarsmakten brukar uttrycka det: ”vår frihet och rätt att leva som vi själva väljer”. Värnplikten är därför rättfärdig, och den har flera stora fördelar. Den tydliggör våra medborgerliga rättigheter och skyldigheter. Den främjar viktiga värden som personlig utveckling, stärkt försvarsvilja och starkare samhällsgemenskap. Dessa argument är goda, men för oss är de sekundära i sammanhanget.

Det är försvarsförmågan som ska stå i centrum för försvarspolitiken och i dag hålls Sveriges försvarsförmåga tillbaka kraftigt av personalförsörjningssystemet. Förbanden kan inte fyllas upp och både övningar och den dagliga verksamheten blir lidande. Den 31 december 2015 behövdes 9 900 deltidsanställda gruppbefäl, soldater och sjömän, men endast 3 769 fanns anställda enligt riksdagens utredningstjänst. Alltså saknades närmare två tredjedelar av personalbehovet.

Med dagens tillväxttakt av deltidsanställd personal i försvaret skulle förbanden vara uppfyllda tidigast 2040, det vill säga om 23 år. Vi i KDU arbetar redan för högre löner och bättre villkor för försvarsmaktens anställda för att öka den frivilliga rekryteringen, men vi kan inte låta vårt försvar fortsätta att ta skada av ett dysfunktionellt personalförsörjningssystem och därför välkomnar vi regeringsbeslut att återinföra värnplikt.

Det finns dock fler problem att ta itu med på försvarspolitikens område. Vi kunde nyligen höra ÖB tala om uppskjuten materielanskaffning på grund av att försvarsmaktens köpkraft urholkats med drygt 6 miljarder kronor. Samtidigt finns en sekretessbelagd summa pengar som försvarsmakten skulle behöva i tillskott för att leva upp till de förväntningar som finns på Försvarsmakten.

När frivilligheten kompletteras med plikt får vi äntligen både yrkesförsvarets professionalitet och fullskaliga förband. Det är viktigt för att vi på sikt ska kunna få ett mycket större och starkare försvar, men nu måste regeringen också med ekonomiska medel samt internationella samarbeten visa att de anser att Sverige är värt att försvara. Vi kräver fördubblade försvarsanslag och svenskt medlemskap i Nato!

Christian Carlsson
Kristdemokratiska ungdomsförbundet