”Stöd ett svenskt medlemskap”

IMG_9091”Vilken förmåga har Socialdemokraterna att ta ansvar och hur mycket värnar Sverigedemokraterna om Sverige? Visa nu att ni är beredda att ta ansvar för Sverige, på riktigt. Stöd ett svenskt medlemskap i Nato” skriver Christian Carlsson på nwt.se

Sverige befinner sig i ett mycket allvarligt läge – årtionden av ansvarslös försvarspolitik och kraftiga nedskärningar har lett till en situation där försvarsförmågan inte längre duger till att försvara vårt land. Det är fullständigt oacceptabelt.

Den försvarspolitiska utgångspunkten för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet (KDU) är att Sverige alltid måste ha ett starkt försvar. Dels därför att vi inser att vi lever i en ofullkomlig värld, att människor har en förmåga till både ont och gott och att vi aldrig med säkerhet kan veta vad omvärlden har för avsikter eller vilka försvars- och säkerhetspolitiska utmaningar vi ställs inför. Dels också därför att vi anser att Sverige – vår demokrati, frihet, våra västerländska värderingar och människorna som bor här faktiskt är värt att kunna försvara.

Vår utgångspunkt är skäl nog för att uppröras och oroas över försvarsmaktens nuvarande styrka och sammansättning men det finns fler skäl att oroas och uppröras. Utvecklingen i vår omvärld är ett sådant. Det är omöjligt att inte uppröras över Rysslands hot och aggressioner, det upptrappade säkerhetspolitiska läget i Östersjön och kriget i Ukraina. Något annat som är omöjligt är att de ryska provokationerna mot Sverige skulle kunna driva vårt land i någon annan riktning än mot ett fullvärdigt medlemskap i Nato.

Det svenska försvaret är i stort behov av upprustning. Den nuvarande försvarsuppgörelsen är otillräcklig, även om den hade varit ännu sämre utan Kristdemokraterna. Dagens yrkessoldater behöver dessutom kompletteras med värnpliktiga för att vi ska kunna åstadkomma större och starkare förband. Detta arbetar KDU sedan länge för, men vi inser också att säkerheten kommer att behöva byggas tillsammans med andra. Ett svenskt medlemskap i Nato är därför nödvändigt och något som vi och Kristdemokraterna arbetar för.

Frågan är när även socialdemokrater och sverigedemokrater ska inse detta. Den svenska alliansfriheten är nämligen en papperstiger – den lurar ingen. Allra minst Vladimir Putin och den ryska björnen. Det säkerhetspolitiska vakuum som Sverige orsakat skapar istället stor oro och osäkerhet i vårt närområde. Det är varken ansvarsfullt eller solidariskt mot våra grannländer.

Det faktum att socialdemokraterna leder regeringen och förväntas vara statsbärande förpliktigar. Det gör det också att likt sverigedemokrater titulera sig ”Sverigevän”. Vi i KDU ser oss också som vänner av Sverige och vi värnar därför den svenska försvarsförmågan. Vi inser bland annat att ensidiga solidaritetsförklaringar inte duger till, utan att det är försvarsgarantier som vi behöver för att försvara vårt land.

Kristdemokraterna och resten av Alliansen är nu beredda att ta ansvar för att Sverige ska få den typen av försvarsgarantier som vi så väl behöver. Nu är det dags för socialdemokrater och sverigedemokrater att bekänna färg. Vilken förmåga att ta ansvar har socialdemokraterna och hur mycket värnar egentligen sverigedemokraterna om Sverige? Budskapet till såväl socialdemokrater som sverigedemokrater är att ni måste våga ompröva er politik för att möta de säkerhetspolitiska utmaningar vi står inför. Visa nu att ni är beredda att ta ansvar för Sverige, på riktigt. Stöd ett svenskt medlemskap i Nato.

Christian Carlsson

Vice ordförande, KDU Sverige